Лични впечатления на учениците от ГЧЕ „Екзарх Йосиф I“, участвали в краткосрочния обмен в гр.Кошице – Словакия, по проект

„Дебати и креативен театър“

Красимир Толиков Генчев, 11б клас

Участието в ученическия обмен в Словакия от 01.05 – 08.05.2015г. за мен беше отлична възможност да опозная собствените си способности и да се запозная с нови и интересни хора, както от моето училище, така и от различни училища от Испания, Италия, Гърция, Турция, Румъния и разбира се с домакините от гимназия „Алейова 1“, Словакия.

Освен това, възможността да пътуваме с автобус ни позволи да посетим главни центрове на европейската култура и цивилизация, каквито са Виена, Братислава и Будапеща. В този доклад ще споделя впечатленията си в хронологичен ред:

01.05 – като цяло нищо интересно от туристическа гледна точка. Пътувахме целия ден. Все пак дългото пътуване си има и добри страни. Успяхме да се опознаем, понеже не всички се познавахме преди това, а и не всички бяхме от един випуск. Лично аз не бях уморен от пътя. Късно вечерта пристигнахме в столицата на Австрия – Виена.

02.05 – Сутринта отделихме за посещение на величествената столица на бившата Австрийска империя. Въпреки ограниченото време успяхме да видим много неща. За начало посетихме бившия императорски дворец Хофбург – дом на едни от най-влиятелните личности в австрийската история – членовете на Хабсбургската династия. В двореца е родена френската кралица Мария-Антоанета, както и синът на Наполеон. Днес е официална резиденция на австрийския президент. Особено ме впечатлиха експонатите от имперската съкровищница, показващи могъществото на Австрийската империя, както и величествената катедрала Св. Стефан в центъра на града. Както казах нямахме много време, така че не успяхме да посетим художествената галерия Албертина. Все пак всички останаха с добри впечатления от града и най-вероятно отново ще го посетят в бъдеще.

Тръгнахме за Братислава – столицата на Словакия. Първо посетихме замъка Братислава – средновековна крепост разположена на хълм над града, по-късно реконструирана в готически стил. Гледката към града и река Дунав е наистина забележителна. След това посетихме центъра на града. Бях изключително изненадан да видя известната фраза на великия български поет и революционер Христо Ботев: „Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира” на гърба на един паметник. Оказа се, че паметникът е в чест на българските партизани, дали живота си за свободата на Словакия. Като цяло много ме впечатли уважението на словашкия народ към историята, независимо от историческия период. За съжаление времето отново ни притискаше и трябваше да се разделим с Братислава.

Потеглихме за столицата на Унгария - Будапеща. Пристигнахме вечерта, но все пак сравнително рано, така че успяхме да се разходим. Будапеща е може би един от най-красивите градове през нощта. Осветлението на мостовете през река Дунав, свързващи двата града Буда и Пеща, както и на другите исторически сгради в центъра е наистина много добро.

03.05 – Сутринта посетихме рибарските кули в Будапеща – една от най-посещаваните туристически дестинации. От там се открива чудесна гледка към парламента и мостовете на река Дунав. На тръгване взехме групата от Италия, които пътуваха със самолет до Будапеща. Това беше чудесна възможност да се запознаем с нови хора още преди официалното начало на обмена. Вечерта пристигнахме в Кошице – Словакия – основната цел на нашето пътуване.

04.05 – Сутринта беше официалното откриване на проекта в гимназията домакин. Ученици от гимназия „Алейова 1“ ни представиха града и училището, след което имахме възможност и сами да го обиколим. Този ден се запознахме и с учениците от всички държави, участващи в проекта. Предварително бяхме разделени на четири групи от по седем участници – по един от всяка държава и първата група трябваше да представи речите си. Всички се представиха чудесно и показаха добро владеене на английски език. Въпреки че се притеснявахме малко за собственото си представяне ни беше интересно да слушаме. Следобеда беше отделен за посещение забележителностите на Кошице – вторият по големина град в Словакия. Обиколката на града беше водена от ученици от гимназията домакин, които ни разказваха интересни факти от историята на града. Посетихме историческия център на града с градския театър, къщата на архитекта на Коринтския канал (и съархитект на Панамския канал) и най-голямата катедрала в Словакия – катедралата Св.Елизабет, от която аз лично бях най-впечатлен. Имахме възможност и да се качим на върха на една от кулите на катедралата, от където имаше прекрасна гледка към целия град.

05.05 – Това беше най-важният ден от престоя ни в Словакия. Всички участници в проекта представиха своите разработки. За мен този ден беше особено важен и ползотворен. Освен че се запознах с мнението на моите връстници от различните държави по най-различни теми, за мен участието в проекта беше една отлична възможност да усъвършенствам умението си да говоря пред публика. За пръв път говорих на микрофон. Освен това този ден посадихме дърво в двора на училището и посетихме градската библиотека, където научихме повече за Холокоста. Забравих да спомена, че докато бяхме в Кошице беше празникът на града. Имаше много представления – песни, танци и др., които допринасяха за добрата атмосфера.

06.05 – Този ден беше посветен на обиколка на забележителностите в околностите на Кошице. Сутринта посетихме останките на величествената средновековна крепост „Спиш” и град Левоча. За следобед се предвиждаше екскурзия в Татрите, но за жалост времето беше много лошо. Все пак се качихме в планината, но времето не ни прости и се намокрихме. Аз, обаче, обичам планината без значение какво е времето.

07.05 – Фактически последният ден от престоя ни в Кошице. Сутринта учениците от всяка държава трябваше да представят училището и страната си, а след това се насладихме и на представление от страна на словашките ни домакини. Всичко беше чудесно и не ни се тръгваше от Словакия. Лично аз ще запазя много хубави спомени.

♦ Полина Николаева Енчева, 10б клас

Обменът в Словакия успя не само да обогати езиковата ни култура и да развие уменията ни да говорим пред аудитория, а ни сплоти и научи да работим в екип. За девет дни се запознах с културата на три държави, които посетихме – Австрия, Унгария и Словакия. През първите два дни посетихме Виена, Будапеща и Братислава, преди да пристигнем в Кошице и да се включим в Еразъм проекта.

Посетих за втори път Австрия, но спомените, които имах се разминаваха с това, което видях във Виена. Богата на история, столицата на Австрия ме запозна със световно известни кулутни паметници и символите на Западна Европа през вековете. Видяхме дворецът Хофбург, който е бил дом на едни от най-влиятелните личности в австрийската история , а днес е резиденция на президента; Музеите Близнаци; паметници на Моцарт и Гьоте и този на Съветската армия, както и Дворецът на Сиси и най-известният виенски площад Щефанс платц.

Макар и да е имало Австро - Унгарска империя, Будапеща беше далеч по-различна от Виена и двете държави имаха също толкова различия, колкото техните столици. Пренощувахме в Пеща близо до известния Чейн мост, който беше част от нощната ни разходна в града. Успяхме да видим и осветения парламент. На следващият ден посетихме Рибарския бастион, който представлява архитектурно съоръжение от галерии и кули и предлага гледка към цяла Будапеща, която със сигурно не бих забравила.

Преживяванията ми в Словакия не бяха свързани толкова с опознаването само на тяхната култура, колкото вълненито да комуникирам с много и толкова различни хора от държавите в цяла Европа, които взимат участие в проекта. И независимо от различията успях да намеря много нови приятели, с които продължавам да поддържам връзка, дори след обмена.

♦ Невена Даниелова Данкова, 11б клас

Взех участие в проекта F.A.C.T. като представител на България във втория обмен на ученици в Словакия.  На 01.05 тръгнахме от България и след един ден път пристигнахме вечерта във Виена. На сутринта имахме време да обиколим града, да посетим няколко музея, дворци, Щефансдом, както и прочути паметници например на Гьоте и Моцарт. Беше ни осигурено свободно време и успяхме да обиколим огромен шопинг комплекс , преди да потеглим за Братислава.

Братислава е изключително красив град, както и Виена, разположен е на Дунав, а от двореца, който разгледахме, се откриваше невероятна гледка към града, разположен от двете страни на Дунав.

Вечерта стигнахме в Будапеща и си направихме изключителна нощна обиколка, защото градът е известен със зашеметяващия си нощен облик. На следващия ден бяхме закарани на Рибарските кули, за да разгледаме града отвисоко, да посетим Музея на марципана и да си купим сувенири. На обяд трябваше да се срещнем с италианците, но имахме достатъчно време да се разходим по една от главните и известни улици в Будапеща.

Пътуването до Кошице след това премина много спокойно. Останах изключително доволна от организираното ни посрещане в Словакия, бяхме настанени в хотел, което ни позволи да разполагаме със свободното ни време напълно. Имахме достатъчно почивка, за да се възстановим от изморителното пътуване и да успеем на следващия ден активно да взимаме участие в дейностите в гимназията. През първите няколко дни имахме възможността да опознаем Кошице, неговата история, културата на Словакия. Предоставен ни бе екскурзовод от училището, с когото обиколихме града. Всяка група от различните държави успя да представи проектите си пред голяма публика, чрез което много от нас превъзмогнаха страха си да говорят пред  много хора. От друга страна, всички малко или много се отпуснаха и свободно да ползваха английски при общуване с различни ученици и учители. Бяха създадени много познанства и приятелства, и разбира се незабравими спомени. В този контекст бяха подготвени ученическа дискотека със игри, музика и много танци и екскурзия до Татрите, изпълнени с много емоции. Посетихме една от шестте най-големи крепости в Европа и научихме интересни факти за нея. Направихме поход в Татрите, нищо че валя дъжд, който смятам, че беше добър тиймбилдинг. В четвъртък всяка група трябваше да представи страната си, чрез различни материали и под формата на игри, всички се забавлявахме заедно, играхме хек и се радвахме на хубавото време. По обяд бе връчването на сертификатите за участие в проекта, в програмата участваха деца от гимназията с танци, песни и музикални изпълнения. С част от словаците прекарахме следобеда в един мол и се разбрахме вечерта да излезем. Бяхме се събрали група най-малко от 30 човека, с различни, но и много общи интереси, и успяхме да се забавляваме и общуваме един с друг в по-лежерна атмосфера.

Като заключение мога да кажа, че аз успях да придобия самочувствие при представяне на проекти, презентации и запознаване с други хора, което е изключително важно качество, а за незабравимите спомени продължавам да разказвам на всички познати и да си ги припомням с новите приятели, с които поддържам контакт чрез социалните мрежи.

♦ Благовест Ивайлов Иванов, 10б клас

На 01.05.2015г. българската група от Езикова гимназия- 5 ученици, 2 ръководители и 2 шофьори потеглихме към гр.Кошице - Словакия, където се проведе обмен с гимназисти от България, Турция, Италия, Испания, Румъния, Гърция и Словакия по проект „Дебати и креативен театър”. В този проект взехме участие следните ученици: Полина Енчева, Невена Данкова, Красимир Генчев, Филип Къндински и аз -Благовест Иванов. През първите два дни посетихме Виена и Будапеща.Там се насладихме на прекрасната архитектура и красивите гледки.

На 03 май пристигнахме в Кошице и се настанихме в хотела. На следващия ден се проведе откриването в гимназия „Алейова 1“. Направихме обиколка и разгледахме цялата гимназия, която не беше никак малка. През следващите два дни  учениците от всички държави представиха своите презентации и показаха умения по различни теми, които бяха изключително разнообразни, като почти всички се представиха на доста добро ниво. Вечерта имаше дискотека. Музиката беше разнообразна, с подбрани традиционни песни от отделните държави. Един от дните бе предназначен за обиколки из планините Татри - на около 150км от Кошице. Посетихме замъкa Спиш, направихме си разходка в планината, до която се качихме с лифт. Разходката беше доста динамична, защото впоследствие заваля силен дъжд и трябваше да стигнем обратно до лифта по най-бързия начин.

На 07 май отидохме в една спортна база, където всяка държава трябваше да се представи, като разкаже за своите постижения, да отговори на въпроси, които всеки можеше да зададе. През това време имаше игри,  които имаха за цел да забавляват присъстващите. Също така на открита сцена домакините представиха традиционни танци и песни. Накрая ни раздадоха  сертификати за участие в международен проект и подаръци за спомен.

За  мен това ще остане един траен спомен с положителни емоции и най-вече един ценен урок за креативност, пречупване на някои черти от характера (като притеснителност) и откриване на нови хоризонти пред нас младите хора.

Филип Пламенов Къндински, 11б клас

На 01.05.2015г. група представители на Езикова гимназия - 5 ученици с  двама ръководители, г-жа Маргарита Добрева и г-н Тони Христов, потеглихме към гр. Кошице, Словакия, където се проведе обмен с гимназисти от България, Испания, Румъния, Гърция, Турция, Италия, и Словакия по проект „Дебати и креативен театър”. В този обмен взеха участие Полина Енчева, Невена Данкова, Красимир Генчев, Благовест Иванов и аз - Филип Къндински .

Първият ден премина в пътуване, но времето протече в приятелски разговори и опознаване с учениците от другия випуск. През следващите два дни посетихме Виена, Будапеща и Братислава, където имахме невероятната възможност да разгледаме истински архитектурни шедьоври, да се потопим макар и за миг в забързаното ежедневие на местните хора и да си купим дребни сувенири. На 3 май пристигнахме в Кошице и се настанихме в хотел „Глория Палас”, който се оказа много добър. В непосредствена близост имаше огромен мол, което много ни зарадва.

На следващия ден беше официалното откриване в гимназията-домакин „Алейова 1”. След кратко представяне на партньорските училища, разгледахме училището, което е доста голщмо и добре оборудвано. Направи ми впечатление, че влизането става с електронна карта, а учениците са задължени да носят чехли, за да поддържат чистота в помещенията. Много интересна беше демонстрацията с роботи; гимназията има лаборатория по роботика, като за високите успехи говорят множеството спечелени международни отличия.

През следващите два дни се състоя основното мероприятие – презентиране на оригинална реч на английски език пред многобройна публика. Всички ученици представиха своите презентации в рамките на максимум 10 минути. Темите бяха изключително информативни и разнообразни. Публиката слушаше с огромен интерес, а домакините записваха всички презентации с видеокамера. Същата вечер имаше дискотека, която започна с песни и танци, изпълнени блестящо от домакините. След това започнаха да звучат песни от всичките държави участващи в проекта. Беше наистина невероятно изживяване, което ни даде шанс да се опознаем още по-добре.

Един от дните бе предназначен за туристическа обиколка на региона. Посетихме замъка Спиш, който е шестия по големина замък в света. Направихме си разходка в Татра планина, до която се качихме с лифт. Разходката беше много приятна, но за съжаление заваля силен дъжд и трябваше да се върнем обратно до лифта по най-бързия начин.

На седми май дейностите бяха изнесени на открито в една спортна база, намираща се в непосредствена близост до гимназия „Алейова 1”. На предварително обособени щандове,  всеки от шесте гостуващи екипи трябваше да се представи, като разкаже за своята държава, да представи училищни или лични постижения, с една дума - да отговори на всички поставени въпроси, които всеки участник можеше да зададе. През това време имаше игри,  които целяха да забавляват присъстващите. Също така, на открита сцена, домакините изнесоха концерт, който включваше традиционни песни и танци, музикални изпълнения на цигулка и китара.. Накрая ни връчиха  сертификати за участие в обмена и ни дадоха подаръци за спомен.

Лично аз  ще запазя много мили спомени от участието си в този обмен по проект „Дебати и креативен театър”.  Освен че посетих невероятни места, аз имах шанса да срещна мои връстници от други държави и да общувам с тях на английки език. С много от тях се сприятелих и продължавам да поддържам връзка чрез  социалните мрежи. Най-важното за мен, обаче, е че преодолях страха си от това да говоря пред непозната публика, и то с микрофон. Сега се чувствам по-уверен в себе си и оценявам важността на едно такова участие в международен мащаб за личностното израстване.